Video editing
Computers en programma's voor videomontage zijn tegenwoordig voor iedereen beschikbaar. Maar kennis van film- en videomontage is niet zo algemeen. Een muziekje en daar beelden op monteren, liefst heel snel, want 'dat is modern'; dat kan iedereen.
Maar filmmontage is een vak dat meer dan 100 jaar oud is en vele, goed werkende, regels kent. Natuurlijk mag je van de regel afwijken, maar dan is het wel handig als je weet wat dat eventueel met de beleving van de kijker doet. Wie plaats je waar in beeld en hoe, wanneer is de as van belang en wanneer niet, motion-match, snijden in een beweging, the action cut, the look-off cut, entrance en exit cuts, graphic-match, wat doet kleur met je beeld, wanneer muziek, en misschien wel juist niet. Totaal op totaal, of toch maar niet. Hoe kan je de tijdbeleving beinvloeden.
De Continuity Edit, Eisenstein, Kuleshov, Vertov, de Schaar van Wember. Maar ook de moderne editors; Pietro Scalia, Thelma Schoonmaker, Dede Allen, Anne V. Coates, Michael Kahn etc.
Allemaal zaken die de vak-editor in kan zetten om tot een betere film te komen.
Dertig jaar ervaring in het monteren van de meest uiteenlopende films over alle denkbare onderwerpen.
Commercials, drama, documentaires, video-clips, promo's maar ook de vormgeving; "De vormgeving is een onlosmakelijk onderdeel van de complete film en daarom vind ik het bijna noodzakelijk om dat in een hand te houden."